sobota 28. března 2009

Hervis Prague Half-Marathon

Vrchol jarní sezóny, alespoň tak jsem si to naplánoval. Po osobních rekordech na 10km a zlepšení oproti minulému roku chci běžet i 21.095km tak abych byl spokojený. O osobním rekordu je tady zbytečné mluvit, jelikož ten z loňského roku (1:56:09) jsem vlastně překonával při každém tréninku kdy jsem běžel přes tuto vzdálenost. První polovina tréninkového týdne mě ladí optimisticky a také pod heslem "teď už nic v tréninku nedoženu, jedině můžu zkazit" se snažím kontrolovat. Na druhé straně ve středu sním všechno co mi příjde pod ruku, včetně narozeninového dortu z lednice, ... a můj trávicí systém náléžitě odpověděl. A tak 2 dny na toaletě a do sebe dostanu jen rýži, těstoviny. Jsem slabý, samozřejmě musím vypustit i páteční rozklus a 2 decky bílého vína večer před startem. Možná i díky tomu všemu spím noc před závodem velice dobře. V sobotu ráno se cítím už slušně, alespoň na pocit. Venku je ideální teplota kolem 12stC, vítr moc nefouká a tak jdu na start s tím, že se budu držet původního plánu - rozběhnout v tempu 3:50/km a v druhé polovině se uvidí. Na startu provedu ještě poslední změnu - nahoře ne 3 trika, ani 2, ale jen tilko, běžeckou čepici nahradí lehká čelenka a rukavice také ponechám v tašce.



(Asi 10-20 min před startem ještě v šusťákách a bundě)


(Minuty do výstřelu)

Po startu se rychle proderu co nejvíce dopředu i za cenu toho že v zatáčkách běžím vnější linii. První kilometry jsou dle plánu (časy a AHR dle mého garmina):
1.km: 3:52 / 157
2.km: 3:52 / 162
3.km: 3:44 / 162
4.km: 3:53 / 160
5.km: 3:55 / 160
Takže prvních 5km za 19:19. Běží se mi lehce, uvolněně a snad by to mohlo být dnes dobré. Na první občerstvovačce si dám jen jeden lok čaje, pole běžců je hezky roztažené a nemusím obíhat velké balíky, na druhou stranu není za koho se schovat před lehkým větříkem.

Druhá 5-ka pokračuje v duchu té první. Běží se mi pořád dobře, v ulicích je spousta lidí, řekl bych že více než vloni. Před občerstvovačkou po 10km si dám gel.
6.km: 3:43 / 158
7.km: 3:54 / 158
8.km: 3:36 / 159 (8. a 9km ovlivněný Těšňovským tunelem)
9.km: 4:13 / 159
10.km: 3:51 / 160
Takže druhých 5km opět za 19:19.


(Průběh kolem Obecního domu, asi 9.5km - jsem uprostřed)

Třetí 5-ti km úsek. Při průběhu kolem Národního divadla a po nábřeží si přece jenom říkám, že dnes to v 2.polovině nebude na příliš velké zrychlování, ale rozhodně nechci zpomalovat. Zvláště ve stoupání do Nuslí se snažím držet tempo, ono se také běží příjemněji když v protisměru potkávám keňany a keňanky a z našich např. Štefka, aj. - vloni jsem je viděl až doma v televizním sportovním zpravodajství.

11.km: 3:49 / 162
12.km: 3:53 / 162
13.km: 3:53 / 161
14.km: 3:53 / 164 (do kopce v Nuslích)
15.km: 3:38 / 163 (z kopce z Nuslí)
Třetích 5km o něco rychleji než ty předchozí - za 19:08.

Čtvrtý 5-ti km úsek - do a ze Smíchova. Snažím se stupňovat tempo ikdyž je jasné že plánovaný čas 1:25:00 sice splním, ale snová hranice 1:20:00 mi zůstane nedostupná. Cítím, že únava přichází, krok už nemám tak lehký a zrychlování není příliš znatelné - i přes moji snahu. Po nabřeží ve směru od Smíchova je také, ikdyž to není dramatické, cítít protivítr.

16.km: 3:50 / 163
17.km: 3:41 / 165
18.km: 3:59 / 165
19.km: 3:47 / 168
20.km: 3:51 / 169
Čtvrtých 5km na úrovni předchozí - za 19:10.

(Finish, na obr. jsem ten druhý)

Poslední km a kousek už opravdu moc sil nezbývá, ale ještě pořád se mi daří držet tempo. Je příjemné běžet opět kolem Národního divadla, kde je veliká skupina povzbuzujících lidí. V posledních stovkách metrů se snažím o něco jako finish, jednoho z běžců přede mnou předběhnu, druhý má tempo jen o málo nižší než já a už zůstává přede mnou.

21.km:3:43 /171

0.4km: 1:19 /176 (dle garmina)

Výsledek:
Official Time= 1:22:11

Real Time = 1:21:48
AHR = 162
MHR = 176

Umístění = 112 celkově / 10 v kategorii

Oficiální měření závodu:
Split Time min/Km Delta min/Km RealTime
5 Km 0.19.56 3,59 0.19.56 3,59 0.19.33
10 Km 0.39.32 3,57 0.19.36 3,55 0.39.09
15 Km 0.58.53 3,55 0.19.21 3,52 0.58.30
Finish 1.22.11 3,53 0.23.18 3,49 1.21.48

(spokojenost v cíli)

(zapózování s medaili)
Zhodnocení:
Cíl byl pod 1:25:00 - splněno ! Přání ještě počátkem týdne o 5 min. lepší - na to jsem dnes neměl. Věřím, že pokud bych si v týdnu uhlídal žaludek, tak bych o 1:20:00 mohl bojovat. Po té jak jsem vypadal ve čtvrtek a pátek je to vlastně obrovský úspěch doběhnout v takovém čase. Budu se muset rozhlédnout v termínovce po nějakém pulmarathonu. Takže dnes - spokojenost, ale trochu rozpačitá.
Teď mě už čekají jen 15ka - Nasavrky a pak chci opět zatrénovat na první část letní závodní sezóny.

Jiné téma je plný marathon. V plánu jej v první polovině roku nemám (Barcelonu 1.3. jsem vypustil). Po letošních 3 závodech přece jen ve mně hlodá pokušení zkusit marathon pod 3hod. Na start PIMu to mám asi tak 20min, ale termín je nebezpečně blízko mému prvnímu pokusu o dlouhý triathlon, ikdyž 'jen' HIM v Mělicích (4 týdny po PIMu) a také jsem se chtěl v květnu a červnu více věnovat běhům na kratších distancích. Toť dilema.

6 komentářů:

pavlinap řekl(a)...

Milane,
jsi to Ty, usměvavý Milan, který na mě hulákal loni při PIM maratonu a pak skončil jen kousek přede mnou???
Teda, smekám!!!
Jsi úžasný... Já letos "nanic", věčně pracovně... Ale snad to teď s lepším počasím vylepším a zkusím Tě vzít jako vzor a příští rok.... Letos jsem sice přihlášena, ale to je tak vše, skoro neběhám. Buď to půjdu jen jako na uběhnutí nebo nepůjdu...
Tak měj se krásně,m
Tvoje "teď už fanynka" (dříve spolutrpitelka)
Pavlína (v oranžovém triku)

milans řekl(a)...

Ahoj Pavlo, ano jsem to ja a moc děkuji. Jak bych si také nepamatoval pavlinap = vzor maratonské přípravy na behej.com a jak jsi psala "spolutrpitelka" na trati. Myslím že my všichni prvomaratonci jsme si ten loňský PIM v tom náhlém vedru pěkně protrpěli, zvláště ten konec. Když jsem ještě nevěděli do čeho jdeme a ono najednou skoro tropické vedro. Mám teď dost veliký respekt k plnému marathonu a ikdyž mě to teď hodně láká, tak to vidím až na ten podzim. Přes léto to bude s naběháváním objemů pohodlnější - světlo a bez ledu.
Budu Ti držet palce 10.5. a ať je to co nejdéle s úsměvem - nejlépe celých 42.185km :-)
Milan

Unknown řekl(a)...

Ahoj Milane, blahopřeju k pěknému výsledku, těch 1:20 dáš příště, aspoň máš před sebou nějakou kulatou metu (další už v našem věku na 1/2M nebude). Zkus Pardubice, chystám se tam taky, je to rychlá rovinatá trať, nemělo by být ještě horko a určitě tam bude s kým v tomhle tempu běžet.
Celý maraton pod 3 bys měl dát, rychlostně máš rezervu, ale chce to minimálně na dva měsíce upravit trénink, takže doporučuji nechat to na ten podzim, i počasí by mělo být lepší.

milans řekl(a)...

Ahoj Petře, děkuji za blahořání. Pardubice jsem měl ve své termínovce a těšil se na ně, ale nakonec jsem musel změnit termín dovolené z které si udělám tréninkový kemp a Pardubice musím vypustit. Jinak máš pravdu s tím, že bychom si ty kulaté mety měli hezky užívat postupně. Zdá se, že další půlmarathon příjde na řadu asi také až v 2/2 roku. Teď jsem si našel další výzvu a to 25km v Berlíně, 10.5. :-). 25km je ještě rozumná délka a v létě si nejsem jistý, zda mi vyjde Žebrák termínově.
Mimochodem, pod jakým jménem Tě najdu na behej.com popř. blogu ?

Unknown řekl(a)...

Na behej.com mě najdeš pod jménem Křov, blog nemám. O 25km v Berlíně žádné informace nemám, ale máš pravdu, že je to rozumná délka, podle mě poslední, která se dá běžet "desítkovým" způsobem, k delším závodům už je třeba přistupovat jako k maratonu. Pokud ti nevyjde termínově Žebrák, můžu doporučit o týden později Malý svratecký maraton 32km, je to hezký závod, loni jsme ho šli právě při přípravě na podzimní maraton a vzhledem ke stoupajícímu profilu v druhé půlce je to dobrá ukázka toho, že šetřit síly se vyplatí.
Ještě mě zaujal tvůj trénink, resp. to, že jsi z relativně pomalejších temp v tréninku zaběhl rychlý časy v závodech. To byl záměr a nebo tělu prostě stačilo nečekaně málo, aby si vzpomnělo na dřívější výkonnost?

milans řekl(a)...

Petře,
k těm pomalejším tempům v tréninku;
máš pravdu, když běhám v tréninku tempové úseky např. 6x1km pod 4:00, dlouhé běhy tempem 5:00-5:15 tak toho opravdu mám dost a při závodní desítce pak běžím v tempu 3:35 resp. HM tempem 3:55. Zvláště když se pak podívám na webu na tréninky některých lidí a porovnám i výsledky, tak je v tom obrovský rozdíl. Vysvětlení mám dvojí, ikdyž je to více o podvědomí než vědomí:
1)
- přistupuji k tréninku s tím, že je to příprava na závod resp. kumulace něčeho (energie, schopností,...) co chci vydat až v závodě a to přestože se nesnažím v tréninku šetřit;
- naopak v závodě chci ze sebe dostat maximum které je ve mně a jakoby se odklopila nějaká záklopka.
2)
- ač netrénuji nikterak veliké objemy, tak přesto následuje jeden trénink za druhým, mezi tím práce, rodina, ... a tak jdu do každého tréniku dost unavený a nejsem schopný běhat rychleji.
- před závodem se snažím odpočinout jak v tréninku, tak pokud možno i pracovně a doma.

K té poznámce o svalové paměti;
s atletikou na vyšší úrovni jsem skončil asi před 23roky. Určitě zůstaly zkušenosti s tím jak trénovat, přístup k tréninku, domnívám se že také technika běhu (do určité úrovně), ale o tempových schopnostech dost pochybuji. Navíc jsem běhal 400m př. a to má k 10km resp. HM hodně daleko. Na druhou stranu jsem sám docela překvapený jak rychle jsem se dostal na svou součsnou výkonnost a kde za daných možností tréninků jsou mé hranice. Asi se můžu ještě posunout, ale nějaké obrovské skoky to už asi nebudou.
Jinak děkuji za tip na Malý Svratecký M, už jsem o něm slyšel a to jen pozitivní názory. Žebrák mě vloni nadchnul a pokud to jen trochu půjde, tak bych si jej rád zopakoval.
Díval jsem se na Tvé OR a vídím, že mám co dohánět (zvláště ta 5ka) ;-)